måndag 16 september 2013

Stränginstrument


Ensam
Aldrig
Dansar
Groda
B
En

Den ovanstående ramsan har fyrorna fått bekanta sig med under de senaste veckorna i samband med gitarrundervisning. Ramsan hjälper eleverna att komma ihåg namnen på gitarrens strängar. Läs ramsan nerifrån och upp så har även du lärt dig dem! 

Hittills har fyrorna fått känna på hur det är att ta ett ackordgrepp och fått en inblick i vad gitarrens övriga delar heter, vilket i en stor gitarrgrupp är en förutsättning för att eleverna snabbt ska lära sig flera ackord. Då kan jag som lärare be eleverna att placera sitt långfinger på A-strängen på andra band istället för att i tur och ordning visa alla. Att ha eleverna att sitta parvis och dela på en gitarr är också ett knep som jag använder mig av för att jag ska kunna se att alla förstått mina instruktioner. Det är mycket lättare för mig att se att 11 elever fått fingrarna på rätt ställe än att hålla koll på 22 elever. Dessutom kan paren hjälpa varandra att få rätt ackordgrepp.



Årskullen under har istället fått spela ukulele, något de redan i årskurs två fick prova på. På dessa lektioner har jag utnyttjat samma metod som jag beskrivit ovan. Då är det följande ramsa som gäller:

Anna 
Dahlgren
FISSkar
Blåbär

Trevlig vecka!
//Maarit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar