fredag 25 september 2015

Rytmik och rytmlära med tvåorna

Förra helgen började jag på en fortbildningskurs som berör rytmik i musikundervisningen. Ni kan ju gissa om jag var inspirerad på måndag morgon när jag fulltankad med nya idéer kom till skolan för att testa det som jag har fått lära mig. Eleverna har sedan innan fått jobba en del med rytmik som handlar om att kroppen står i fokus när man lär sig nya musikaliska ting. I rytmiken utgår man från att teori följer praktik, det vill säga att man först gör något praktiskt som man sedan kopplar teorin till. Då blir undervisningen både roligare och tydligare för eleverna och kan ge upphov till fler aha-upplevelser. Eftersom mitt slutarbete vid lärarhögskolan berörde exakt detta tema så känns mycket av det som vi går igenom på kursen väldigt bekant, men jag märker att jag har förlorat lite av "rytmiktänket" sedan jag började jobba på riktigt. Dags att väcka liv i rytmikundervisningen!

Här nedan tränar eleverna i att gå i puls till musik, improvisera med att hitta egen väg i vimlet, visualisera taktarten i musiken med hjälp av olika klappar och lära känna musikens form genom att utföra olika rörelser till olika delar av låten. Dessutom tränas rumsuppfattning och samarbete. Allt detta i en och samma övning!




Eftersom tvåorna har fokus på rytmlära för tillfället så passade jag på att testa en lektionsidé som jag fick ta del av förra helgen. Vilken skillnad det blev på inlärningen när eleverna själva fick vara med och rita egna noter och märka i slutet av lektionen att just deras not är en del av en helhet.


Här ritas det fjärdedelsnoter och helnoter.

Detta är en fjärdedelsnot, för den som inte visste. :)

Vi avslutade med att rada ut alla noter i samma ordningsföljd 
som den rytmen lektionen inleddes med.

Trevligt veckoslut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar