lördag 24 oktober 2015

De senaste veckorna

Förra veckans blogginlägg föll av någon anledning i glömska och därför vill jag börja med att blicka tillbaka på vecka 42. Det var nämligen en alldeles speciell vecka som började på ett alldeles speciellt sätt. Att vi skulle ha en samling i World's Children's Prize-tecken och att två av skolans körer skulle få chansen att uppträda på den har jag redan nämnt i mitt förra inlägg. Det som jag inte har nämnt var att koristerna i samband med denna samling blev erbjudna att få uppträda på självaste WCP-ceremonin för en fullsatt rikssal på Gripsholms slott. En överraskning som ingen av oss hade förväntat sig! Med ivriga eleverna traskade jag iväg till rikssalen samma eftermiddag för att öva och se över ståplatser. Följande dag la vi in en extra övning och på onsdag var det dags för både genrep och konsert. Pirriga elever, många toalettbesök och mycket uppsjungning präglade denna dag. En fantastisk upplevelse som eleverna knappast glömmer i första taget! Jag är mycket stolt över köreleverna som tog uppgiften på fullaste allvar och gjorde ett fantastiskt uppträdande! 

En del av kören inne på Gripsholms slott.

För övrigt har undervisningen i musiksalen fortskridit i vanlig ordning med diverse pulsövningar, bandrepetitioner, gitarrspel, individuella sångpass med eleverna i sexan, musikfilmstittande, skrivuppgifter i anslutning till olika musikupplevelser, instrumentförhör och annat som brukar hända i en musiksal. Dessutom har jag redan tjuvstartat med några luciasånger. Tur att vissa elever är lika julmusiksgalna som jag, så då gör det inget. :)

Rävar spelar olika rytmer med tonrör.

Trevligt höstlov!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar