söndag 22 november 2015

Om sånginlärning

Att lära ut nya sånger kan ibland vara svårt, speciellt med de yngre eleverna som ännu inte lärt sig att läsa. Jag försöker variera mitt sätt när jag ska introducera en ny sång. Här följer några exempel på hur man kan göra:

  • Lära ut på gehör. Då sjunger man sången så många gånger tills eleverna börja få grepp om texten och kan sjunga med. 
  • Utnyttja rörelser eller bilder så att eleverna ska komma ihåg innehållet i texten. 
  • Uppmana elever att göra någon särskild rörelse när de hör ett visst ord eller en fras. Jag har märkt att det kan vara svårt för mindre barn att orka lyssna koncentrerat på en ny sång och då är detta ett bra sätt. Om man dessutom efter ett tag byter ut ordet till något annat kan man sjunga samma vers om och om igen utan att eleverna förlorar fokuset.
  • Använda inspelad musik. Är det är en inspelad låt händer det ibland att jag spelar upp låten och delar ut sångtext till eleverna så att de kan hänga med i texten. 
  • Lyssna-härma är ett bra sätt om man behöver nöta in en viss fras. För att det inte ska bli så tjatigt kan man ändra röstkaraktären, och då kan man sjunga samma fras om och om igen och ändå bibehålla sångglädjen. 

Full koncentration när dessa elever läser igenom en ny sångtext.

Jag önskar er en trevlig söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar