fredag 18 mars 2016

Trumspel i helklass

Jag söker ofta idéer till mina musiklektioner på internet och kommer nu som då över planeringar som jag är nöjd med och som jag kan tänka mig att använda i min egen undervisning. Det händer inte jätteofta, men ibland hittar jag även planeringar som jag klassar som riktiga guldkorn. Som förra veckan, då jag kom över en lektionsplanering om hur man undervisar trumspel i helklass. En mycket simpel planering som visade sig vara väldigt effektiv vad gäller inlärning. 

Eleverna började med att göra egna trumstockar i gult och vitt papper, bland annat för tydlighetens skull, men framför allt för ljudets skull.

Gul trumpinne = hi-hat
Vit trumpinne = virveltrumma

Jag hade märkt hi-haten och virveltrumman på musiksalens trumset med samma färger, så när det var dags att spela på riktiga trumsetet gick det betydligt enklare än vad det har gjort med andra klasser. Samtidigt som fjärdedelskompet "torrövades" på stolar fick en elev åt gången prova spela på det digitala trumsetet. Detta kan med fördel göras till beatkomp spelat från youtube eller till riktig musik. Med facit i hand kan jag säga att detta ökade motivationen hos eleverna och helt plötsligt var trumspel - från att ha varit svårt och jobbigt - något roligt och häftigt. 

Full koncentration när dessa elever i fyran övar fjärdedelskomp.

Trevlig helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar