söndag 11 maj 2014

Utmaningar och lösningar

Lärare stöter jämt på utmaningar i sin vardag och i musikämnet är utmaningen många gånger de stora grupperna. Gruppstorleken är till fördel om det ska sjungas och man vill ha mycket ljud, men ofta till nackdel om du vill lära eleverna spela ett instrument. Dels för att man sällan har instrument så att det räcker till alla, dels för att eleverna lär sig olika snabbt. För att underlätta inlärningen brukar jag därför dela in eleverna i halvklass, som jag redan tidigare nämnt. När jag undervisar i pianospel utnyttjar jag även andra metoder, som till exempel "papperspianon" som eleverna kan torröva på medan de väntar på att få spela med riktiga tangenter. Den här veckan har detta fungerat utmärkt. Jag var rädd att eleverna skulle bli otåliga av all väntetid, men tvärtom övade de flitigt på sina hemgjorda pianon och väntade tålmodigt på spelturen. Så nu har treorna spelat c-durskalan, som de sedan tidigare är bekanta med, en kort melodi bestående av tre olika toner och några ackord. Till sist lät jag alla få spela fritt en kort stund. En mycket lyckad lektion, om du frågar mig.


Klassen lyssnar koncentrerat medan en elev framför en valfri melodi.

Eleverna lyssnar och torrövar.

När eleverna ska lära sig att spela elbas behövs däremot inga hemgjorda instrument, men en halv klassuppsättning gitarrer underlättar mycket. Då kan man nämligen utnyttja gitarrens fyra tjockaste strängar, för de är exakt de samma som på elbasen. På första elbaslektionen fick fyrorna testa spela med pek- och långfingret, som man oftast gör på en elbas. Redan innan den första lektionens slut hade eleverna lärt sig att spela bas till Lucky Luke, Idas sommarvisa och till en vanlig bluestolva. Fantastiskt!




Alla elever fick dessutom testa spela på en riktig elbas.


Denna vecka har jag, Christel och alla köreleverna även hunnit ha konsert för samtliga körföräldrar. Trots att konserten i dess helhet redan framförts för skolans övriga elever var det roligt att se att koristerna var peppade och gjorde sitt bästa från konsertens början till dess slut. Bra jobbat!

Förberedelser...

Gymnastiksalen var fullsatt. Roligt att så många hade möjlighet att komma och lyssna!

Tusen tack till alla åhörare!

Trevlig Mors dag tillönskas alla fina mammor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar