lördag 7 mars 2015

Musikundervisning hemma

På musiklektionerna är eleverna väldigt nyfikna och vill lära sig mycket, helst på en och samma gång, vilket ju är väldigt roligt för en musiklärare! Men tyvärr räcker inte tiden alltid till för att vi sak hinna med allt, och jag antar att de flesta ämneslärare håller med om att lektionerna är alldeles för få till antalet för att alla elevers önskemål ska kunna tas i beaktande. 

Som tur är så har vi ju internet! Biblioteket som inrymmer det mesta. Framförallt musik. Här hittar man ackordtabeller, musikhistoria, instrumentundervisning, noter - you name it! Tyvärr kan jag ibland uppleva att det nästan finns för mycket av allt, vilket försvårar sökandet av bra och användbara sidor. Men en dag blev jag väldigt glad. Jag hittade in till Musikrum Rickard

Rickard Carlsson jobbar själv som musiklärare och har högst antagligen känt samma frustration över tidsbristen som jag. Han vill gärna att musikundervisningen ska fortsätta även efter lektionen och har därför skapat en hemsida där eleverna kan läsa vidare om musik och anamma ännu mer kunskap på egen hand. Jag tycker själv att sidan är fenomenal, dels för att allt är samlat på ett ställe, dels för att sidan innehåller allt från musikhistoria till tips över användbara musikappar. Jag har redan utnyttjat många av hans tips och övningar. Så tack Rickard för att du delar med dig!

Musikundervisningen kan med andra ord fortsätta hemma. Besök gärna Musikrum Rickard.


Gripsholmsskolans Melodifestival, deltävling 1.


Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar