söndag 26 januari 2014

Vikten av spontanitet i undervisningen

Oftast är musiklektionerna fullspäckade med program som jag har planerat på förhand. Läroplanen styr väldigt mycket, vilket många gånger är bra. Det är lätt hänt att man hamnar på sidospår i undervisningen om det inte finns direktiv att följa. Därför är jag också sällan lättövertalad när eleverna kommer med önskemål om vad de helst skulle vilja göra på lektionen. Men på fredag var det faktiskt en sådan dag då det fanns utrymme för lite spontanitet. Jag gissar att Tigrarna blev överraskade då de fick höra att de i tur och ordning skulle få prova spela på det akustiska pianot som finns i musiksalen, som de så innerligt önskade att få göra. Det var minst sagt entusiastiska elever som "äntrade scenen" och spelade antingen existerande eller påhittade melodier. Än en gång blev jag påmind om hur viktigt det är att som lärare, och kanske synnerligen musiklärare, avläsa elevernas humör och låta sig själv vara mer spontan. Det är då en musiklektion kan bli riktigt häftig!

En Tiger som improviserar vid pianot.

En annan tiger som framför Ha den äran idag.

Publiken lyssnar nyfiket på de olika bidragen.

Här ser ni en till improvisatör.

Trevlig fortsatt söndag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar